Taalduik
- taal NT2 vreemde talen didactiek differentiatie krachtige leeromgeving evaluatie ICT woordenschat talenonderwijs grammatica taalvaardigheid spreekvaardigheid taal luistervaardigheid NT2 schrijfvaardigheid didactiek leesvaardigheid taalverwerving leerstrategieën portfolio autonoom leren taakgerichte didactiek tweede taal vreemde talen motivatie feedback Vanessa Verschelden taalportfolio coaching doelgericht taalonderwijs spreken schrijven luisteren lezen taalonderwijs NT2 trajectbegeleiding evaluatie taal NT2 vreemde talen didactiek differentiatie krachtige leeromgeving ICT woordenschat grammatica taalvaardigheid spreekvaardigheid taal luistervaardigheid NT2 schrijfvaardigheid didactiek leesvaardigheid Jan Strybol leerstrategieën portfolio autonoom leren taakgerichte didactiek tweede taal vreemde talen motivatie feedback taalverwerving taalportfolio coaching doelgericht taalonderwijs spreken schrijven luisteren lezen taaldidactiek vreemde talen autonoom talen leren
Autonoom leren
Stimulans
Hoe zet je taalleerders aan om zelf keuzes te maken en mee het leertraject uit te tekenen? Hoe kan je leerders screenen, adviseren en aansporen om autonoom te oefenen? Welke rol neem de leerkracht op in dat proces?
Autonome klas
De leerkracht geeft geen groepsonderwijs maar is de coach van autonome leerders die volgens hun eigen doelstellingen leren en samenkomen in de klas. Een autonome klas kan over taalniveaus heen georganiseerd worden en helemaal apart staan of in combinatie met een traditionele taalklas (blended learning).
Coaching
Coachen en opvolgen van cursisten: hoe zet je een begeleidingsproces op poten? Welke coachingsmodellen bestaan er en welke zijn geschikt voor taalonderwijs? Welke instrumenten kan je daarbij inzetten?